Kostholdet med mange dokumenterte helsefordeler

Vegetarisk kosthold er kostholdet med mange dokumenterte helsefordeler. Vegetarisk kosthold kan forebygge flere livsstilssykdommer, overvekt og noen typer kreft.

Det er godt dokumentert at vegetarisk kosthold reduserer risiko for å dø av hjerteinfarkt. Foreningen for hjerteleger i USA anbefaler sine pasienter å spise 100% vegetarisk, det vil si ingen animalske produkter i det hele tatt.

Vegetarianere ser ut til å ha gunstigere blodtrykk og lavere kolesterolnivåer, samt lavere forekomst av diabetes type 2 enn ikke-vegetarianere.

Vegetarianere har også lavere kroppsmasseindeks og lavere forekomst av kreft. Helsemyndigheter i vestlige land anbefaler å spise mindre kjøtt og mer grønt. Spørsmålet er hvor er lite eller mye som er nok for optimal helse. Å holde seg til vegetarisk kosthold er derfor smartest!

Dette sier ekspertene - helsefordeler ved vegetarkost!     

Sjekk flere kilder om helsefordelene ved vegetarisk kosthold!

Lenker for helsepersonell om plantebasert kosthold, samt hvordan følge opp og gi kostråd til veganere og vegetarianere


Det er trygt å spise 100% vegetarisk

Det er en bred faglig enighet om at en riktig sammensatt vegetarkost kan være fullverdig næringsmessig og er trygg og velegnet i alle livets faser. Både barn, eldre, idrettsutøvere, gravide og ammende kan få dekket ernæringsbehovene gjennom et sunt, riktig sammensatt vegetarisk kosthold. Det er viktig å få i seg nok vitamin D i vinterhalvåret, samt vitamin B12. Dette kan inntas som vitaminpille eller gjennom berikede matvarer.

Sjekk kildene - vegetarkost er trygt! 
 

Hvordan sette sammen et sunt og næringsrikt plantebasert kosthold?

Kostråd for et sunt plantebasert kosthold finner du på nettsidene til foreningen Helsepersonell for plantebasert kosthold (HePla):