Fagoppdatering om vegansk og vegetarisk kosthold

FAGEKSPERTISE i hele verden har for lengst anerkjent at kosthold uten matvarer fra dyreriket kan være fullverdig næringsmessig, noe som bekreftes i Helsedirektoratets nye nettsider om vegetarisk kosthold.

Verdens største forening for ernæringsfysiologer har nettopp publisert sitt standpunkt om vegetarisk og vegansk kosthold: Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets. Konklusjonen er som før: Et riktig sammensatt vegetarisk og vegansk kosthold er helsefremmende, næringsmessig adekvat og velegnet i alle livets faser. Vegetarkosthold kan forebygge og være en del i behandling av livsstilssykdommer som diabetes type to, overvekt, hjerte- og karsykdommer og noen typer kreft. Det som er nytt er at det fremheves at vegansk og vegetarisk kosthold er mindre miljøbelastende enn animalskbasert kosthold.

Det er overhodet ikke noe nytt. Det er trist at norsk mat- og helsepolitikk ikke fremhevet vegetarkost sterkere enn det gjøres i dag, og at det fortsatt står flere steder at kjøtt og melk er viktige kilder til nærignsstoffer uten å samtidig nevne at disse er totalt unødvendig.

It is the position of the Academy of Nutrition and Dietetics that appropriately planned vegetarian, including vegan, diets are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits for the prevention and treatment of certain diseases.

These diets are appropriate for all stages of the life cycle, including pregnancy, lactation, infancy, childhood, adolescence, older adulthood, and for athletes.

Plant-based diets are more environmentally sustainable than diets rich in animal products because they use fewer natural resources and are associated with much less environmental damage. Vegetarians and vegans are at reduced risk of certain health conditions, including ischemic heart disease, type 2 diabetes, hypertension, certain types of cancer, and obesity.

Low intake of saturated fat and high intakes of vegetables, fruits, whole grains, legumes, soy products, nuts, and seeds (all rich in fiber and phytochemicals) are characteristics of vegetarian and vegan diets that produce lower total and low-density lipoprotein cholesterol levels and better serum glucose control. These factors contribute to reduction of chronic disease.

Vegans need reliable sources of vitamin B-12, such as fortified foods or supplements.

Les hele Position of the Academy of Nutrition and Dietetics her

Kilde: Melina V, Craig W, Levin S. Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: vegetarian diets. J Acad Nutr Diet. 2016;116:1970-1980

Her kommer noen gode lenker:

Jeg har skrevet et innlegg som (i en kortere versjon) er publisert både på nett og på trykk i Dagbladet 14. og 15. april 2015.

Det er trist at noen fagpersoner bidrar til å opprettholde gammeldagse kostholdsmyter. Det er sant at mange fortsatt tror at man må spise kjøtt for å få jern og protein eller at man må drikke kumelk for å få kalsium. Det er fortsatt mange som ikke vet at belgvekster (bønner, linser, erter og kikerter) er en utmerket, sunn kilde til både jern, protein og andre næringsstoffer. Kjøt og meieriprodukter er vanlige, lettvinte matvarer i norsk kosthold. Men dette er en dårlig unnskyldning for fagpersoner for å skape inntrykk av at det er svært vanskelig å ha et fullverdig kosthold uten kjøtt, egg og melk.

Interesse for vegetarisk og vegansk kosthold er økende i Norge. Dette er positivt fordi et balansert plantebasert kosthold gagner både folkehelse, individet og ikke minst samfunnet. Fagekspertise i hele verden har for lengst anerkjent at kosthold uten matvarer fra dyreriket kan være fullverdig næringsmessig, noe som bekreftes i Helsedirektoratets nye nettsider om vegetarisk kosthold (se helsenorge.no). Dessverre er det fortsatt flere ernæringsfysiologer og andre fagpersoner som ikke henger med i tiden.

I forbindelse med oppmerksomhetsmåneden «Vegansk vår» kom erfarne ernæringsfysiologer til ordet i mediene. Istedenfor å gi kunnskap og fortelle vegetarianere hva de bør spise advarte de mot å spise helvegetarisk. Noen kom bl.a. med skrekkeksempler som at man bør spise «tre brokkolihoder» eller «hele 15 håndfuller» mandler hver dag, samt var bekymret om at man ikke får i seg nok protein. Dette er forestillinger som hører til på 1970-tallet.

Dette skjer selv om Helsedirektoratet har sagt at «en balansert og variert vegetarkost egner seg for individer i alle livsfaser, inkludert under svangerskap, ved amming, i spedbarnsperioden, for barn og unge og for idrettsutøvere. (...) Godt sammensatt vegetarkost inneholder korn og fullkornsprodukter, bønner, linser, erter, soyaprodukter, grønnsaker, frukt, bær, nøtter, frø og planteoljer. Et slikt kosthold gir mye fiber, vitaminer, mineraler og sporstoffer.»

Jeg anbefaler på det varmeste Helsedirektoratets nye nettsider for veganere og vegetarianere. Her er det mange gode råd, oppskrifter, praktiske tips og grundig informasjon om næringsstoffer. Helsedirektoratet gir også informasjon om vegansk og vegetarisk kosthold for barn og vegansk og vegetarisk kosthold for gravide.

Fagpersoner bør oppdatere seg jevnlig. Rekker man ikke det, bør man ikke uttale seg.

Videre vil jeg anbefale å bruke Helsedirektoratets gratis nettside www.kostholdsplanleggeren.nofor å sjekke om man får nok næringsstofer. Les mer om hvordan bruke kostholdsplanleggeren her