Slank OG SUNN med vegetarmat - behagelig mett, på færre kalorier

Vil du kvitte deg med ekstrakiloene før bikinisesongen uten å føle deg sulten? Da bør du sjekke disse faktaene om vegetarmat. Omfattende studier viser at et vegetarisk kosthold er ypperlig for deg som er opptatt av å spise sunt og holde idealvekten.

– Omfattende studier viser at vegetarianere generelt er slankere enn de som spiser kjøtt.

– Det er dokumentert at spesielt vegansk kosthold beskytter mot overvekt og fedme. Vil du gå ned i vekt kan det derfor være gunstig å legge om til et mer plantebasert kosthold.

- Mett på færre kalorier takket være fiber: En viktig årsak er at mat fra planteriket inneholder mye fiber. Dette gir god metthetsfølelse (fordi fiber både svulmer opp i magesekken og i tarmen, gir volum, samt fordi fiber bidrar til saktere fordøyelse noe som gir et mer stabilt blodsukker) og gjør at du kan spise deg mett på færre kalorier.

– Med vegetarmat kan du dermed spise deg mett på færre kalorier.

– Når du spiser vegetarmat rik på fiber er det mye mindre fare for at du får i deg for mye kalorier.

– På den andre side inneholder animalske produkter ingen fiber, men mye fett og dermed kalorier. Forskning viser at inntak av kjøtt, også kyllingkjøtt, er knyttet til overvekt.

- Forskning viser at belgvekster - bønner, linser og erter - kan hjelpe å holde sunn vekt. Disse er næringsrike og kan bidra med protein inkludert viktige aminosyrer, jern, sink og selen, og dermed erstatter fint kjøtt i kosten. 2016 er samtidig erklært som belgvekstår av FN - og bønner kan erstatte kjøtt i kosten.

- En ny stor studie fra Canada (Kim, de Souza, Choo) viser at belgvekster kan bidra til å holde vekten. Belgvekster har også flere helsefordeler - disse kan beskytte mot hjerte- og karsykdommer og diabetes. Se faktaark om belgvekster her.